Maanrakennus Ohtamaalle 50 vuotta täyteen

Ohtamaan perheyritys Oulussa juhlisti kuluvana vuonna 50-vuotista toimintaansa. Tarkka aloitusvuosi oli 1971, mutta juhlavuotta juhlittiin vasta tänä keväänä koronan aiheuttamien rajoitusten vuoksi. Maanrakennus Ohtamaa Oy on kasvanut puolessa vuosisadassa yhden miehen yrityksestä nykyisin 40 henkeä työllistäväksi toimijaksi. Juhlavuoden kunniaksi Ohtamaan veljekset kunnostivat isälleen Ukkomestari 3T -kaivurilla varustetun Nuffieldin.

Kalervo Ohtamaa, paremmin kuitenkin Jussina tunnettu, aloitti konehommat siis vuonna 1971 ja ensimmäinen kone oli johdannossa mainitun kaltainen vastapainokaivuri. Sama yksilö se ei kuitenkaan ole, koska kyseistä laitetta ei vaan löytynyt enää mistään. Alkumetreillä Jussia työllisti Oulun kaupungin sähkölaitos, nykyinen Oulun Energia Sähköverkko Oy, jolle yritys tekee vielä tänäkin päivänä paljon töitä aliurakoitsijan roolissa.

70-luku meni pitkälti yhdellä koneella operoiden, kunnes vuosikymmenen lopulla tuli sitten mahdollisuus hankkia lisäkalustoa. 80-luku kului sekin enimmäkseen Oulun sähkölaitoksen töissä. Tuolloin kalusto täydentyi ensimmäisellä Huddig-kaivurikuormaajalla.

Maanrakennus Ohtamaa täytti äskettäin 50 vuotta. Perustaja Kalervo ”Jussi” Ohtamaa seuranaan perheen veljessarja. Miehet vasemmalta oikealle; Pasi, Sauli, isä-Jussi, Vesa, Toni, Ilpo ja Tuomo.
Takana veljesten isälle kunnostama Ukkomestari.

Noin seitsemän veljestä

90-luvulla alkoi sitten jo tapahtua kasvua, kun Ohtamaan veljessarjan vanhin eli Sauli tuli mukaan yritystoimintaan. Veljeksiä on kuusi, joista vanhin nykyisin viisikymppinen ja nuorin neljäkymppinen. Vuosikymmenen alun lama katkaisi hetkeksi vakiintuneet työt ja avasi myös uusia mahdollisuuksia.

Toni Ohtamaa kertoi heidän silloin saaneen Pudasjärveltä tievalaistusurakan vähän niin kuin kokeilumielessä. Homma sujui mallikkaasti ja myöhemmin yritys on tehnyt ja tekee edelleen paljon katu- ja tievalaistustöitä. Laman jälkeinen aika on ollut Ohtamaille vahvaa kasvua Oulun seudun kehittyessä. Muun muassa Vt4:n Iin ja Temmeksen välinen noin sadan kilometrin tievalaistus on Ohtamaiden käsialaa eri vaiheissa viimeisen 30 vuoden ajalta.

90-luvulla alkoi myös toinen yritystä edelleen paljon työllistävä ratarakentaminen. Ratatöitä tehdään nykyisin ympäri Suomen ja ratavarusteisia kaivukoneitakin on jo toistakymmentä. Tälle vuosituhannelle tultaessa tulivat veljessarjan loputkin miehet mukaan yrityksen arkeen. Toki kaikille olivat konetyöt tulleet tutuksi jo pikkunappuloina, kun olivat isän mukana työmaita kolunneet.

Tänä päivänä henkilökuntaa on noin 40 sisältäen Ohtamaiden veljessarjan sekä jo muutaman kolmannenkin sukupolven tekijän. Isä Jussi ei enää kuulu työvahvuuteen, vaan hän nauttii ansaituista eläkepäivistä. Henkilökunta koostuu kone-/autokuskeista, sähköasentajista ja huoltomiehistä.

Uusimpana aluevaltauksena on äskettäin aloitetut paalutustyöt.
”Käytetty Junttan-paalutuskone tuli hankittua enemmänkin sattumalta. Samaista konetta aikaisemmin käyttänyt Jukka kun on nykyisin meillä töissä ja rohkaisi hankintaan. Parina kesänä tämä kone on kuitenkin saanut tehdä melkein tauotta hommia, joten investoimme toisenkin paalutuskoneen”, sanoo perheyrityksen toimitusjohtajana toimiva, veljessarjan nuorin Tuomo Ohtamaa.

Mainitut konetyöt muodostavat nykyisin Ohtamaiden pääkuorman, mutta muitakin maarakennustöitä tehdään tilanteen mukaan, kuten tierakennusta ja -korjausta sekä talonpohja- ja vesirakennusta.

Tämä entiseen loistoonsa kunnostettu Ukkomestari-traktorikaivuri on samanlainen, jollaisella Jussi aloitti yritystoiminnan 70-luvulla. Valitettavasti kyse ei ole samasta yksilöstä, koska sitä ei enää löytynyt mistään. Peruskoneena tässä on Nuffield 10/60 -traktori. Nokalla oleva vastapaino pyrki pitämään etupyörät maassa parhaansa mukaan. Aikalaiset muistavat, että se ei aina niin vain onnistunut ja ”mopo” lähti helposti keulimaan. Nuoremmille tiedoksi, että näillä vehkeillä on Suomea rakennettu ja paljon.

Työlaitteet tehdään itse

Konekalustoa on sitäkin noin 40 kappaletta. On kaivukoneita (6–35 t), kaivuri- ja pyöräkuormaajia, kuorma-autoja Hiab-nosturilla varustettuna sekä viimeisimpinä hankintoina muun muassa edellä mainitut Junttanit. Konekuljetukset hoituvat pääosin omalla lavettikalustolla, mutta myös yhteistyökumppaneita käytetään.
Työlaitepuolella ollaan hyvin omavaraisia, veljeksistä Pasin vastatessa metallipajasta. Nimittäin valtaosa käytettävistä lisälaitteista on Ohtamaiden omaa kehitystä sekä valmistusta. Omassa pajassa syntyvät niin kaapeli- kuin ratatöihin tarvittavat lisälaitteet ja varusteet. Lähes kaikissa ratavarusteisissa koneissa on omaa valmistetta olevat kiskopyörät ja muut työhön tarvittavat laitteet. Myös kaapeli- ja putkihommissa käytetään paljon lisälaitteita, joita Ohtamaat ovat kehittäneet itse. Näitä ovat kaapeli- ja putkiaurat, pylväskauhat, kaapelikelaimet jne.

Toni Ohtamaa esittelee putkiauraa, jolla pystyy upottamaan kerralla neljä kappaletta 110 millimetrin halkaisijaista sekä kuuden metrin mittaista kaapelisuojaputkea. Tätä laitetta käytettiin muun muassa Oulun Vt4:n perusparannushankkeessa. Ohtamaiden kehittämissä putkiauroissa on mallisuoja.

Oman pajan tehtävänä onkin parantaa oman koneurakoinnin tehokkuutta työmailla. Löytyypä pihan perältä myös Jussin autotallissa tekemä kallistuva kauhanpyörittäjä ajalta, jolloin kyseinen lisälaite vasta teki tuloaan työmaille. Kompaktin näköinen paketti on Toni Ohtamaan mukaan edelleen täysin soiva peli. Ja kukapa tietää, jospa Ohtamaan pyörittäjä olisi noussut joskus yhtäläiseen maailmanmaineeseen kuin ruotsalaiset vaihtoehdot. Peruskauhoissa on pitäydytty läheisen Oulun Kauhan tuotantoon. Niitä on käytössä jo kymmenittäin.

Konepörssi onnittelee Ohtamaiden perheyritystä 50-vuotisesta toiminnasta ja toivottaa isä-Jussille lokoisia eläkepäiviä.

Ohtamaiden kehittämällä putkiauralla piilottaa neljä kappaletta 110 millimetrin halkaisijaista sekä kuuden metrin mittaista kaapelisuojaputkea yhdellä ajolla. Siinä riittää putken syöttäjällä vipinää.
Paalutustyö on Ohtamaiden uusin aluevaltaus. Junttanin paalutuskoneita on talossa kaksi.
Oman pajan tuotteita. Tässä kiskopyörävarustus maalia vaille valmiina.
Jussi koeajamassa uutta konettaan.